Little Miss Disgusting || Kampen mot acne

SJÄLVHAT - BESATTHET - SORG

Kategori: Allmänt

Vissa dagar är det riktigt, riktigt dåligt. Då ser jag ut som en röd tomat med knottror i hela ansiktet. De är sällan gula som toppar, mer som bölder. Och det värsta är pormaskarna, de små vidriga svarta hålen som spridit sig över kinder, näsa, panna och haka och på väg ner mot käkbenet. Dessa finns alltid där och får mig att vilja dra en påse över huvudet.

De flesta dagar går att stå ut, men ibland vill inte tårarna sluta rinna och jag önskar att jag kunde slå sönder varenda spegel i huset. Det började så smått redan i 5an. Då var det inte så farligt, lite små finnar i pannan och pormaskar på kinderna. Ingenting jag inte klarade av. Genom 6an var det upp och ner, småfinnarna blev till större underhudsfinnar men vissa perioder fanns där ingenting. Sommaren innan 7an var allt perfekt, inte en finne, pormaskarna krympte och de var inte på långa vägar lika många! Men det var som det blev bättre innan de blev värre.

När 7an började så började även helvetet. Finnarna ploppade upp överallt och hela huden kändes ojämn och öm. Hur längre in på året det gick desto värre blev det. Min räddning blev 1 vecka på Gran Canaria på hösten och en på våren då solen lindrade acnen en aning. Jag testade alla "lågpris" märken man kan tänka, jag slutade med godis och snabba kolhydrater ett tag och jag testade att bara låta huden "vila". Ingenting funkade.

Det är inte alltid lätt att vara 14, när man ska börja 8an och har all press på sig och ens självförtroende är på noll. Jag insåg att jag var tvungen att ta tag i det, kunde inte ligga fler nätter och gråta rakt ner i kudden eller stänga in mig i mitt rum med persiennerna nerdragna så man inte såg mitt ansikte. Något ville jag göra och mediciner var för mig inget alternativ. Blev tipsad om Duac men var helt säker på att min hud inte skulle klara av en såpass uttorkande produkt. Istället åkte jag till en hudterapeut. Detta var exakt 1 vecka och 2 dagar sedan jag var där, lika länge sedan jag började med hudvårdsserien Exuviance som jag hoppas ska bli min räddning från det som förstört mitt liv. Här kan ni följa mig och min resa genom bra och dåliga dagar och se hur Exuviance funkar för mig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: